
Olomoucké kulturní léto zahájí všechna místní divadla
Olomouc se letos může těšit na historicky první společné zahájení kulturního léta, které spojí síly…
foto: Vojtěch Brtnický
10. 05. 2025 - 21:25
Mottem letošního, v pořadí již 28. ročníku Divadelní Flory, je „Rovnost“. Festival probíhá od 9. do 19. května za účasti rekordního množství zahraničních produkcí. Multižánrový festival vyvrcholí reprezentativní přehlídkou slovenského politického divadla.
Gleichheit – výrazná německá stopa
Hned první festivalový den Flora přivítá Maxim Gorki Theater Berlin. Spisovatel Michel Friedman vzpomíná v poetické autobiografii Cizí na své rodiče – krakovské Židy, kteří přežili holokaust. Bolestného tématu se na berlínské scéně ujal jeden z největších generačních talentů – režisérka Lena Brasch.
O oficiální zahájení DF se postará, stejně jako loni, renomovaný ansámbl Schauspielhaus Bochum. Pod adaptací sugestivní prózy Maxe Portera Žal je to s křídly je podepsána jedna z nejexponovanějších postav současné evropské činohry – režisér Christopher Rüping, jehož tvorbu Flora cíleně prezentuje druhým rokem za sebou.
Během předposledního festivalového dne láká DF na další highlight německé provenience – koprodukci v ČR premiérově hostujícího Theaterhaus Jena a mezinárodních kolektivů Wunderbaum & Post Paradies Útok psím lejnem v režii Waltera Barta. Představení získalo v anketě měsíčníku Theater Heute nejprestižnější možné ocenění „Inscenace roku 2024“.
Exkluzivní taneční dramaturgie
Díky Floře v České republice poprvé vystoupí také choreografka Eszter Salamon, která se společně s Christopherem Rüpingem stane největší zahraniční hvězdou tohoto ročníku Divadelní Flory.
V osobně laděné inscenaci Monument 0.7: M/Others pokračuje především v Německu a Francii působící umělkyně v subtilním nazírání lidských vztahů – tělesně-pohybový dialog Salamon s její osmdesátiletou matkou Erzsébet Gyarmati slibuje divákům v komorním sále Central naprosto unikátní intimní prožitek.
Transgenerační otázky si v rámci své první tuzemské prezentace klade také salcburská taneční company BODHI PROJECT. Dynamická inscenace Chemical Joy, jež vznikla ve spolupráci s řeckou choreografkou Lenio Kakleou, provokativně komentuje fenomén mládí a má potenciál stát se jedním z diváckých hitů 28DF. – Podobně jako tanečně-hudební duet česko-nigerijské performerky Angely Nwagbo a senegalského perkusisty Siaky Toureho Confluence. Jejich společné hledání civilizační a sociální sounáležitosti vzdává hold africkým kulturám a filozofiím, jež byly pro čerstvý objev naší taneční scény zásadním inspiračním zdrojem.
Slovenský tanečník Tomáš Janypka prověří v sólové performanci Lonesome COWBOY, za kterou získal širší nominaci na Cenu Thálie za oblast alternativního divadla, popkulturní symbol „odcházející éry“ a postará se o prolog čtyřdenního fokusu na angažovanou slovenskou divadelní (a hudební) tvorbu v druhé části festivalu.
Silná slovenská linka
Klíčovou součástí dominantní programové linie 28DF bude profil činohry Slovenského národného divadla. Vedle rekonstrukce temné historické události Budete mať luft! režiséra Pavola Viechy a „jevištní básně o zemi, z níž se odchází“, Odlivu Lukáše Brutovského, představí první slovenská scéna na Floře také nejlepší slovenskou Inscenaci roku 2024 – brilantní adaptaci esejistické novely Pavla Vilikovského Pes na ceste v režii Dušana D. Pařízka.
Třikrát opanuje interiéry olomouckého Divadla na cucky bratislavské Divadlo Petra Mankoveckého s apelativním site-specific projektem režisérky Alžbety Vrzguly a spoluautorky scénáře Kataríny K. Cvečkové Eden. Útek z raja.
Prešovské divadelní uskupení Slzy Janka Borodáča v Olomouci odehraje Zweigovými paměťmi Svět včerejška inspirovaný počin nejúspěšnější slovenské režisérky poslední dekády Júlie Rázusové – Outcast.
Slovenské komorné divadlo přiveze strhující Brutovského Hekubu. V naléhavě aktuálním příběhu o démonech války excelují opory martinského souboru, ověnčené výročními Cenami Dosky za sezonu 2022/23 v obou hereckých kategoriích – Lucia Jašková a Marek Geišberg.
Slovenskou linku podtrhne závěrečná performance/instalace IHOPEIWILL. Tvůrčí spojení zkušeného choreografa Jara Viňarského s fyzicky neobyčejně disponovanou tanečnicí Soňou Ferienčíkovou se stane poslední událostí jedenáctidenního festivalového programu.
České tandemy & olomoucké výboje
Tuzemskou činohru bude na jevišti Moravského divadla reprezentovat trojlístek autorských projektů výrazných inscenačních dvojic v podání tří předních pražských divadel. Produkce Činohry Národního divadla a platformy ND Young Takže asi tak vznikla ve spolupráci s teenagery z dětských domovů. Pod režijním a dramaturgickým vedením Janka Lesáka a Natálie Strýčkové Preslové podávají mladí (ne)herci nezkreslené, místy sebeironické, ale hlavně autentické svědectví o světě, který je obestřen řadou předsudků.
Knižní námět Pasoliniho kontroverzního filmu Teoréma o „střetu materiálních a duchovních hodnot“ přetavil do atmosférického světa podmanivých obrazů režisér Jakub Čermák.
Režijně-dramaturgický tandem Petr Erbes & Boris Jedinák originálně reflektuje půlroční účinkování ekipy československých umělců v americkém „hlavním městě zábavy“ na konci 60. let minulého století. Na hudbou pulzující, halucinogenní náladou umocněnou a výtečnými hereckými výkony korunovanou inscenaci Bůh v Las Vegas pozve Divadlo Na zábradlí.
Domácí Moravské divadlo představí dva nedávno premiérované tituly svého operního repertoáru – Humperdinckova Jeníčka a Mařenku režisérky Elišky Říhové a Janáčkovu Jenůfu odcházející umělecké šéfky zdejší opery Veroniky Kos Loulové. V programu nechybí ani novinky Divadla na cucky – BLAHObytí Tomáše Loužného a Návrat do Remeše v režii Adama Svozila.
Po Volnosti Rovnost
Hudbou, workshopy a besedami protkaný jedenáctidenní program umělecky mapuje sociální fenomény naší současnosti. „Leitmotiv většiny inscenací prohlubuje étos loňského motta Volnost. Otevíráme mezigenerační a genderové otázky, tematizujeme postavení rozličných menšin, problematiku rovného přístupu k elementárním lidským právům i ambivalenci vztahu Východ–Západ. Prezentujeme výsostně politické divadlo sousední země, v níž je hlas nezávislé kultury politicky umlčován,“ charakterizuje 28. ročník Divadelní Flory s více než pěti desítkami akcí její ředitel a hlavní dramaturg Petr Nerušil a dodává: „Je osvěžující, že řadu palčivých problémů, které nynější turbulentní doba přináší, promítl výtvarník Petr Polák do letošního festivalového vizuálu s nadhledem a lehkostí. Naléhavost jejich řešení tím neoslabuje, ale zve k dialogu, jehož předpokladem je tolerance k odlišnému názoru a vzájemný respekt. Věříme, že náš festival je pro tento druh setkávání ideálním místem.“
Olomouc se letos může těšit na historicky první společné zahájení kulturního léta, které spojí síly…
Dvě zlatá pásma, vítězství v kategorii, tři zvláštní ocenění a dokonce účast ve finále! Takový…
Přivítejte léto s Holešovskou Regatou! Oblíbený hudební festival pro celou rodinu na dva dny opět…
Olomouc - Nádvoří Vlastivědného muzea (VMO) v Olomouci se v sobotu 31. května promění v jednu…
Olomouc se opět stane dějištěm hudební události, která propojí symfonickou krásu s nadčasovou…
Olomouc – Poslední premiérou olomouckého studiového Divadla Tramtarie je hra Králové dabingu,…