Lanýžové degustační menu

Historie olomouckých staveb: Hlavní vlakové nádraží

Historie olomouckých staveb: Hlavní vlakové nádraží

foto: Archiv HV

15. 05. 2021 - 07:06

Olomouc jako historické město nabízí návštěvníkům i obyvatelům obrovské množství příběhů a pohledů zpět do historie. Nejinak je tomu u historických budov, které se v hanácké metropoli nacházejí. Pojďte se spolu s námi podívat do historie některých z nich.

Díl 10.: Budova hlavního vlakového nádraží

První olomoucké nádraží vzniklo v hanácké metropoli v polovině 19. století. Jeho podoba se nám ale nedochovala, protože v letech 1936 až 1938 prošla staniční budova proměnou. Od základu jí změnil návrh Antonína Parkmanna, práci na vestibulu přijal Lubomír Šlapetka, se sgrafity se popasoval Wilhelm Zlámal.

Konkrétním rokem, kdy nádraží vzniklo, byl rok 1841, kdy byla postavená trať z Vídně do Olomouce, která vedla od roku 1845 až do Prahy. Město Olomouc v té době bylo uzavřenou vojenskou pevností, kolem které se nedalo stavět žádné nové budovy, a to včetně nádraží. Proto stojí relativně daleko od dnešního historického centra města.

Olomoucké hlavní nádraží stojí v městské čtvrti Hodolany, pod nádražím vede teprve několik let podchod mezi cestou do centra a Starými Hodolany. Z budovy jako takové je to do centra města zhruba dva a půl kilometru, s historickým městem je nádraží od roku 1899 spojeno pomocí tramvajové dopravy a jezdí zde také autobusy. Dříve, od roku 1845, do jejich zrušení, spojovaly centrum města a vlakové nádraží omnibusy.

Nádraží má půdorys křižovatky, nachází se zde čtvercový vestibul, v přímém směru je pod budovou umístěný podchod, po stranách jsou pak chodby, dlouhé zhruba padesát metrů. Přímo naproti hlavnímu vchodu se nachází vstup do podchodu a k nástupištím 2, 3 a 4. K prvnímu nástupišti se dá dostat pomocí dveří po stranách hlavního schodiště. Z jedničky pak vede cesta k pátému nástupišti, odkud jsou vypravovány regionální spoje.

Nádražní budova poskytuje veškerý komfort, který by si cestující vlakem mohl přát. Jsou zde jak pokladny, tak různé úschovny, čekárny i restaurace a obchody s občerstvením. Z nádražní budovy vede několik posledních let nový podchod, dlouhý zhruba dvě stě metrů, který spojuje nádraží prostor a městskou část Staré Hodolany. Vybudovaný byl v 90. letech 20. století.
 
Dnes nádražím prochází pět vlakových tratí. Nachází se na tratích: 270 – Česká Třebová – Přerov, 275 – Olomouc–Drahanovice, 290 – Olomouc–Šumperk, 301 – Brno–Nezamyslice–Olomouc a 310 – Olomouc–Krnov–Opava východ.

Další články