Lanýžové degustační menu

Chtějí podpořit turismus Olomoucký kraj dal zelenou prodloužení Baťova kanálu

Olomoucký kraj dal zelenou prodloužení Baťova kanálu
Výsledky hlasování o memorandu za prodloužení Baťova kanálu

foto: Pixabay, Hlasování o memorandu

23. 04. 2020 - 15:41

Krajští zastupitelé podpořili memorandum o prodloužení Baťova kanálu. Projekt je velmi nákladný a měl by podpořit turistický ruch. Část zastupitelů je ale proti a namítá, že stavba bude příliš nákladná a neekologická.

Dvaatřicet krajských zastupitelů v ponděli dalo zelenou memorandu o prodloužení Baťova kanálu. Stavba má podpořit turismus v kraji.

Proti nehlasoval ani jeden zastupitel a deset se jich při hlasování zdrželo. Přesto se ozývají nesouhlasné hlasy. „Prodloužení Baťova kanálu je chybné rozhodnutí a další nesmyslný nápad, který prosazují především titíž lidé, jako kanál Dunaj-Odra-Labe. Tento nápad je drahý, nerentabilní, neekologický a v době, kdy celou zemi sužuje sucho i mimořádně nebezpečný, protože jen přispěje k dalšímu odvádění vody z krajiny,“ řekl pro Deník krajský zastupitel Tomáš Müller a zdůrazňuje, že kanál je také narozdíl od řeky velmi nákladný na údržbu a musí se v něm udržovat stálá hladina vody.

Proti je i krajský zastupitel za KDU-ČSL Marian Jurečka. "Snažil jsem se přesvědčit vedení Ol. kraje, ať takové memorandum neschvalují. Chybí v tom hlavní aktéři - město Olomouc, Povodí Moravy a ministerstva zemědělství, dopravy i životního prostředí, která by měla výrazně pomoci zafinancovat takový projekt. Ol. Kraj asi takový projekt za více než 1 miliardu Kč nemůže financovat sám. Takže toto memorandum bez klíčových partnerů nemá smysl, a proto jsem ho nepodpořil."

O memorandu v závěru loňského roku hlasovali také zastupitelé Olomouce, ti ho ale odmítli. Před hlasováním nechali vypracovat analýzu, ze které vyplynulo například to, že by kvůli memorandu bylo nutné blokovat území určené pro výstavbu protipovodňových opatření.

Nejistý je také přínos pro turismus. Podle analýzy je jediným účelem kanálu rekreační plavba a rekreace obecně. Předběžně vyčíslená kalkulace hovoří o 1,7 až 2,2 miliardách korun. Přičemž je nutné počítat s navýšením v průběhu stavby. U vodních staveb bývají reálné náklady oproti původním odhadům několikanásobně vyšší. Analýza říká, že za tuto částku lze podpořit cestování ruch efektivněji.

Stavbu kanálu také zpochybňuje i přidružené riziko zničení okolních pramenišť. Proto memorandum nezískalo podporu ani u zastupitelů Kroměříže.

Kanál se má plánovanou stavbou prodloužit od Kroměříže do Olomouce s odbočkou do Přerova. A hovoří se také o vybudování cyklostezek podél kanálu.

Další články