Na Novou Ulici nepojedou tramvaje ani po Vánocích, výluka bude delší
Velká modernizace tramvajové trati na Novou Ulici měla skončit letos v prosinci. Nestane se tak,…
24. 05. 2023 - 10:03
Od září se bude v Olomouci platit víc za jednorázovou jízdenku do MHD i za delší časové kupony včetně čtvrtletních a ročních. Zajímá vás, jak tento krok komentují politici z jednotlivých stran? Podívejte se na naši anketu.
Jednorázová jízdenka podraží z 18 na 20 korun, SMS jízdenka z 18 na 22 korun, jednodenní ze 46 na 80 korun a například roční z 2950 na 3200 korun. V souvislosti s těmito avizovanými změnami jízdních tarifů jsme položili olomouckým politikům jednoduchou otázku:
Je avizované zvýšení ceny jízdného v olomoucké MHD jediným možným řešením, nebo existují i jiné možnosti?
David Novák, zastupitel / Pro Olomouc/ Piráti: Chceme udržet rozsah olomoucké MHD, tedy není jiné řešení než se přizpůsobit zvyšujícím se nákladům a tyto promítnout také do jízdného. Není to zdaleka poprvé. Věřím, že ceny budou nadále dostupné, hlavně pro pravidelné cestující s tramvajenkami. Jsem také rád, že pro seniory a doprovod malých dětí zůstává v platnosti jízda zdarma. Důležité je, aby MHD byla pro cestující atraktivní nejen cenou, ale také svou rychlostí, dochvilností atd. Zde vidím větší nedostatky. Do blízké budoucnosti vkládám naději do nových způsobů platby kartou a aplikací, díky kterým bude možné zavést také tarif s více typy jízdenek.
Petr Daněk, člen krajské dopravní komise / STAN a Zelení: S navýšením jízdného nesouhlasíme. Během tří let dojde již ke druhému zvýšení, původně stálo 14 korun. Paradoxem je, že to pro městskou pokladnu nebude mít skoro žádný přínos. Zvýšení tržeb bude pouze o jednotky milionů korun, pokud však nedojde ke ztrátě cestujících, kteří přesednou do aut. Městská doprava je základní veřejnou službou a vždy nás bude stát nemalé peníze. Benefitem je zdravější životní prostředí a méně aut v ulicích. Peníze pro veřejnou dopravu lze kromě jízdného získat například z dotačních titulů nebo nově z městského fondu mobility, kam putují veškeré příjmy z parkování.
Miroslav Žbánek, primátor Olomouce / ANO: Ke změně tarifu v podobném rozsahu došlo v Olomouci naposledy v roce 2011. Úprava v roce 2020 se týkala pouze jednotlivých jízdenek a naopak zlevnily roční kupóny na MHD. V situaci, kdy provozní kompenzace za posledních pět let vzrostly o 90 milionů korun, ale zároveň se už 12 let výše jízdného nijak výrazně neměnila, jsme zkrátka museli přistoupit k nepopulárnímu, leč nutnému zdražení. DPMO původně navrhoval mnohem razantnější zvýšení ceny jízdného až na 24 korun, městská rada se však přiklonila k postupnému navyšování. Říkali jsme, že v krizi nebudeme zdražovat. Situace se už ale do jisté míry stabilizovala, včetně cen energií. A s přihlédnutím k tomu, že olomoucká MHD je nejvíce dotovanou službou města a že se tato služba v posledních letech stále zkvalitňuje a rozšiřuje (nákup nových ekologických vozidel nebo prodloužení tramvajové trati), vedení DPMO považuje za nezbytné cenu jízdného navýšit také proto, aby bylo možné financovat další připravené investiční projekty.
Dominika Kovaříková, zastupitelka / Spolu / TOP 09: Zvýšení ceny jízdného v olomoucké MHD nemůže být jediným možným řešením, pokud vedení města chce zlepšovat dopravní situaci a předejít dalšímu zahušťování individuální automobilové dopravy ve městě. Žádná aktivita se neodehrává izolovaně a pokud se skokově zvýší jízdné, zejména to dlouhodobé, výsledkem může být úbytek cestujících a navýšení počtu aut v ulicích. MHD nikdy nebude výdělečná a je otázkou priorit města, zda spíše podpoří její provoz, nebo jej přenese na bedra cestujících, ovšem za cenu zhoršení celkové dopravní situace vlivem přesunu lidí z MHD do aut.
Jan Holpuch, zastupitel / Spolu / ODS: Jiné možnosti určitě existovaly. Můžu rozumět důvodům, proč se vedení města rozhodlo zdražovat. Nerozumím ale tomu, proč se zdražení nejvíc dotklo právě dlouhodobých jízdenek, které Olomoučané využívají k pravidelným cestám do školy a do zaměstnání. Výsledkem bude stav, kdy jednorázový lístek na autobus bude stále patřit k nejlevnějším k republice, zatímco cena roční legitky se už téměř blíží tomu, co za ni zaplatíte v Praze.
Velká modernizace tramvajové trati na Novou Ulici měla skončit letos v prosinci. Nestane se tak,…
Strašidelný týden v zoo se svou nezaměnitelnou dušičkovou atmosférou letos potěšil 20 981…
Olomouc - Olomoučtí obyvatelé mají jedinečnou příležitost ovlivnit budoucnost Mlýnského potoka a…
Olomouc – Podvodníci zkoušejí stále nové a nové finty, jak okrást důvěřivé lidi o peníze. Před pár…
Olomouc – Olomoucká charita a spolek Dobré místo pro život uspořádaly ve čtvrtek na Horním náměstí…
Olomouc – Významný přínos k přežití jednoho z nejvíce ohrožených dravých ptáků světa, orla opičího,…