Lanýžové degustační menu

Konec čekání! Nadjezd železnice v Holici bude už v roce 2023

Konec čekání! Nadjezd železnice v Holici bude už v roce 2023

foto: Lukáš Blokša

17. 03. 2021 - 06:00

Na řidiče vyjíždějící z Holice směrem od Olomouce čeká v roce 2023 konec přejíždění vlakových kolejí. Místo, kde se v současné době kvůli koridoru páteřní železniční trati mezi Ostravou a Prahou během každého průjezdu vlaku tvoří kolony, se tak dočká plynulejší a bezpečnější dopravy. Vzhledem k ohlášenému datu realizace nadjezdu to však ještě pár let potrvá.

O tom, že v místě křížení vlakové trati a silnice v Holici vznikne nadjezd, informovala Správa železnic už před více než třemi lety. Tehdy byl udán také termín 2019 jako rok, kdy se začne stavět. To se ale nestalo. Správa železnic teď přišla s novým datem, kdy by mohli řidiči konečně začít při vyjíždění z Holice šetřit své nervy. Pokud se nic nepokazí, po novém nadjezdu by se mohlo začít jezdit na konci roku 2023.

Řešení v podobě nadjezdu vítá také dopravní expert společnosti BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz. „Toto řešení vítám. Mimoúrovňové křížení je dobrá volba,“ uvedl na dotaz Večerníku Charouz.

Samotná stavba by mohla být zahájená v létě 2022. Správa v současné době řeší dokumentaci pro stavební povolení. Realizace pak proběhne ve dvou fázích.

„Realizace stavby je rozdělena na dvě stavební sezóny kvůli technologickým procesům, které nemohou probíhat v zimním období. Nutná je i návaznost na projednané výlukové časy traťového úseku Přerov–Olomouc. V prvním roce předpokládáme přípravné práce, zřízení násypu nové komunikace a opěr mostu bez nutnosti uzavírky silnice a výluk drážní dopravy. Ve druhém roce výstavby pak dojde k dokončení nadjezdu včetně nové komunikace a jejímu navázání na stávající silnici. Tyto práce už budou znamenat určitá omezení pro drážní nebo silniční dopravu,“ napsala Večerníku mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nový nadjezd nevznikne v současném křížení, ale severně od něj. Předpokládané náklady vyčíslila Správa železnic na 236 milionů korun. Úsek je problematický jak z pohledu řidičů, kteří neustále čekají při signalizaci projíždějícího vlaku, místem však nebezpečně procházejí také pěší.

Charouz vidí hned několik výhod, které nový nadjezd poskytne. „Hlavně zmizí nárazové kolony a nervózní řidiči,“ uvedl Charouz. Ještě předtím si však během prací budou muset řidiči zvyknout na občasné výluky a komplikace v dopravě.

„Stavba nadjezdu bude probíhat za provozu železniční trati a vyžádá si pouze dočasné výluky vždy jedné traťové koleje, případně noční výluky. K uzavírce silniční komunikace dojde až v průběhu druhé stavební sezóny. Konkrétnější harmonogram by měl vzejít z koordinace se Správou silnic Olomouckého kraje, která plánuje Holickou ulici v určitém rozsahu rekonstruovat,“ doplnila Friebová.

Další články