Lanýžové degustační menu

KOMENTÁŘ POLITOLOGA Volby 2021 - šance nových hnutí marketingovou optikou

Volby 2021 - šance nových hnutí marketingovou optikou

foto: Ilustrační foto. Foto: Olkraj.cz

17. 03. 2021 - 12:10

Politologové často hodnotí vstup nových stran a hnutí do politiky spíše skepticky. Je to logické. Do roku 2006 se to novým stranám nedařilo vůbec. Později už sice některé z nich uspěly, ale důsledky byly často hodnoceny spíš negativně: rozštěpení politického spektra, oslabení stávajících stran, roztříštění Sněmovny a stále složitější sestavování vlád.

Na vznik nových stran se ale také můžeme dívat perspektivou politického marketingu. Zda existuje nějaká mezera na politickém trhu, kterou má šanci nové hnutí zaplnit a získat své voliče. V polistopadové politice už vzniklo mnoho nových stran a hnutí. Zatímco některé si našly stabilní voličskou podporu a obstály ve volbách opakovaně (TOP09, STAN, ANO, Úsvit – SPD), jiné se staly stranami na jedno použití (Věci veřejné) a některé přes velká očekávání neuspěly vůbec (Důchodci za životní jistoty, SPO Zemanovci, Strana svobodných občanů nebo Realisté). Jakou cestou se vydají hnutí Lidé PRO a Přísaha, která vstoupila do politického kolbiště nedávno a budou bojovat o hlasy voličů v podzimních volbách?

Do voleb zbývá půl roku a pandemie může způsobit mnohem rychlejší a dramatičtější politické otřesy, než jsme byli běžně zvyklí. Pozornost medií se už rok dominantně soustředí na zvládání pandemie a protiepidemická opatření. Prostor věnovaný jiným tématům, tedy i blížícím se volbám a kampani, se samozřejmě zmenšil. Můžeme také očekávat, že kontaktní kampaň a republikové turné lídrů nových hnutí budou probíhat jen omezeně. To vše může zvýhodňovat zavedené strany či koalice, které se nemusí voličům zcela nově představovat. Ať z hlediska programu či názorů lídra. O to důležitější roli sehrají sociální sítě a digitální média.

Poptávka po změně

Na druhou stranu i v politice platí určité marketingové zákonitosti týkající se trhu, pokud na něj vstupuje nový hráč. Na každém trhu vždy existuje potenciál změny. Poptávka po změně, chcete-li. Před volbami se vždy hraje o to, zda jsou voliči s vládou a fungováním politiky spíše spokojeni a nechají ji vládnout dál, anebo převažuje nespokojenost a vládní politici dostanou od voličů stopku. A zdá se, že v takové situaci se právě nacházíme. Pro voliče je obvykle rozhodující zejména ekonomická situace a schopnost politiků zlepšovat jejich životní úroveň a kvalitu života.  Pandemie všemi jistotami lidí výrazně otřásla.  Mnoho věcí, na které jsme byli zvyklí, přestalo fungovat. Ekonomické důsledky boje s epidemií jsou obrovské a zasáhly mnoho vrstev společnosti. Lze tedy čekat, že před letošními volbami bude více než kdy jindy rezonovat touha po změně. Těžit z toho mohou strany v opozici, jako je koalice Pirátů a STAN, která se v nejnovějších průzkumech veřejného mínění přehoupla už přes 30 %, dále koalice SPOLU nebo Okamurova SPD. Vládním stranám (ANO a ČSSD) naopak podpora klesá a jejich nespokojení voliči budou hledat alternativy. To by mohla být příležitost právě i pro zcela nová hnutí. Pokud se jim ve své politické nabídce podaří dobře reagovat na výzvy způsobené krizí, mohly by uspět. Zaplnit mezeru na trhu a využít nespokojenost lidí, je totiž možné vždy. Záleží jen na schopnostech nových lídrů, jak tyto touhy voličů dokážou využít. Právě role lídrů v posledních letech stoupá a zatím neexistuje důvod si myslet, že se tento trend obrátí.

Promítnu-li do dosavadního působení Přísahy a Lidé PRO některé principy politického marketingu, vidím situaci následovně. Hnutí Lidé PRO zatím ideologicky, tematicky i osobnostně lavíruje. Volič neví, kdo toto hnutí povede do voleb, a s kým si má budovat vzájemný vztah.  U vzniku hnutí stál aktivista Mikuláš Minář, výrazně se však nyní angažuje také bývalý šéf Transparency International, David Ondráčka, či podnikatel Martin Hausenblas. Kdo tedy bude lídrem? Čí názory má volič sledovat? S kým se má identifikovat? Kdo ponese hlavní odpovědnost a stranu zaštítí svou osobností? To bohužel doposud nevíme a důsledek této situace je zřejmý. Hnutí má nyní přes 12 tisíc sledujících na Facebooku, zatímco o několik měsíců později založená Přísaha Roberta Šlachty již 58 tisíc. Obdobná je situace na Instagramu nebo na YouTube. Komunikace hlavních představitelů Lidé PRO je alespoň zatím nevýrazná, složitá a málo úderná. Není ani příliš zacílená, připomíná spíše salónní intelektuální rozpravu. Nevidím ani strategická témata, s kterými by ve volbách hnutí chtělo uspět.

Po několika měsících od vzniku obou hnutí má tedy paradoxně lépe nakročeno využít nespokojenost voličů hnutí Roberta Šlachty. Sám se hodnotově profiluje jako neústupný, nekompromisní a zásadový člověk a takto cílí i na voliče: „Nikdy neuhnu, nikdy nic neukradnu a nikdy nepůjdu nikomu na ruku.“ Jeho komunikace je jednoduchá, srozumitelná a úderná. Na všech komunikačních platformách najdeme hesla jako odvaha, spravedlnost, řád a pořádek, poctivá práce. To je pozice, kterou sice už na české politické scéně zastává SPD či Trikolóra, tato témata jsou však důležitá i pro voliče ČSSD, KSČM a ANO. Pokud se Šlachtovi podaří dobře se od těchto stran odlišit a využít nespokojenosti jejich voličů, může se svým hnutím uspět a zasednout po volbách v Poslanecké sněmovně.

Netřeba připomínat, že důležitou roli ve výsledku sehrají i peníze vložené do kampaně. Pandemie způsobila obrovské problémy. Tím více příležitostí zároveň skýtá pro výrazné osobnosti a silný ekonomický program. Celá kampaň je ale ještě před námi, bude dlouhá a dopředu není o ničem rozhodnuto.

Další články