Zde může být vaše reklama.

ANKETA VEČERNÍKU Proč je v Olomouci na konci léta tolik oprav silnic současně?

Proč je v Olomouci na konci léta tolik oprav silnic současně?

foto: Archiv redakce

05. 09. 2024 - 09:33

Anketa souvisí s dopravní situaci v Olomouci na konci prázdnin. V září sice některé investiční akce v dopravě skončí, ale situaci ovlivní další opravy, například křižovatka u vodojemu nebo oprava vozovky ve Chválkovicích.

 

Anketní otázka: V diskuzích o uzavírkách důležitých dopravních tahů zazněly i výzvy, ať lidé jezdí na kole, případně argument, že za početné opravy může nečinnost předchozích vedení. Jak vnímáte souběh řady významných rekonstrukcí a uzavírek v srpnu a na začátku září vy?

Pavel Jelínek, zastupitel, SPD: Opravy významných komunikací ve městě jsou dlouhodobě plánované investiční akce. Nemohu se ubránit pocitu, že souběh tak významných oprav vyvolal termín krajských voleb a vyjádření, že to nešlo jinak naplánovat, nemohu přijmout.

Výzva k ježdění na kole byla postupně občany přijímána. Sám kolo používám a musím konstatovat, že se v období uzavírek množství cyklistů pohybujících se po městských parcích znásobilo. Přesto bych výzvu k používání kol přirovnal k výzvě k pletení svetrů. Každý má právo zvolit si dopravní prostředek, který mu vyhovuje. Opravdu si nedovedu představit maminku se dvěma dětmi, jak je na kole veze do školy či školky za každého počasí.

Dominika Kovaříková, zastupitelka, SPOLU/TOP 09: Olomouc má i za běžné situace problém s automobilovou dopravou. Ve špičkách jsou hlavní tahy zaplněny kolonami, které jen pomalu popojíždí městem. V takovém případě nefunguje dobře ani MHD, pokud nemá své vlastní kolejové těleso. Když se do takové situace přidá ještě uzavírka důležitých tahů městem, je zaděláno na velký problém. Jsem však přesvědčená, že v silách samosprávy je koordinovat s ŘSD uzavírky tak, aby nebyla ochromena půlka města. To, že to vedení města neumí, je věc druhá. Na druhou stranu apel na změnu chování v užívání dopravy je legitimní. Neměl by však být činěn pod tlakem ucpaného města jako důsledek neschopnosti vedení radnice vyjednat lepší koordinaci oprav, ale soustavným vzděláváním a vysvětlováním, že ne na každou soukromou cestu po městě je potřeba vytahovat auto.

Petr Daněk, architekt, STAN a Zelení: Obnova silnic je nevyhnutelná a většinou za ní nestojí špatná údržba. Naopak. Včasná oprava vozovky její životnost prodlužuje. Podle této strategie například postupuje Ředitelství silnic a dálnic, které má ve správě i Velkomoravskou nebo Chválkovickou. Koordinace a plánování oprav sice může být uděláno lépe, na druhou stranu to není jednoduché - stát nebo fond uvolní peníze a musí se proinvestovat. Co by mělo fungovat mnohem lépe? Nejen v období uzavírek by město mělo dát mnohem vyšší prioritu dopravě pěší, hromadné a cyklistické, jak to vídáme ve vyspělých evropských městech. Lidé pak budou moci alespoň u některých cest možnost přesednout z auta na jiný způsob dopravy.

Jan Holpuch, zastupitel, SPOLU / ODS: Vnímám podobná vyjádření olomoucké radnice jako výmluvy. Nikdo nezastírá, že koordinace uzavírek, zvlášť pokud jde o souběh staveb různých investorů, není snadná disciplína. Čekal bych ale, že se vedení města v čele s primátorem poté, co aktuálně zažíváme, razantně postaví za občany. Že do celé záležitosti vstoupí a bude ji aktivně řešit. Bylo by to zcela na místě.

Mám ale pocit, že naše radnice na sladění dopravních opatření fakticky rezignovala. A nejen to, není už vlastně schopna o chystaných uzávěrách ani rozumně informovat veřejnost. Blížící se rekonstrukce výpadovky na Šternberk, která na více než dva měsíce dramaticky ovlivní severní část města. Nějaké podrobnosti o harmonogramu? Organizaci MHD? Úpravách režimu místních komunikací pro rezidenty? Plánky objízdných tras? Hledejte si informace, jak umíte, v aktuálních Olomouckých listech o nich není ani zmínka. Smutné…

 

Další články