Teplejší počasí, ale i rozvolnění protikoronavirových opatření přivede na silnice více dopravy. Často se pak může stát, že dojde k dopravní nehodě, z nerozježděnosti a nepozornosti. O tom, kde jsou v Olomouckém kraji problémová místa i o tom, jak se snažit nehodám předcházet, jsme mluvili s dopravním expertem společnosti BESIP Miroslavem Charouzem.
HV: S příchodem jara i částečným rozvolněním protikoronavirových opatření se dá očekávat větší hustota dopravy na silnicích a dálnicích v Olomouckém kraji. Které úseky silnic jsou podle vás v hustotě dopravy v regionu nejproblematičtější?
Jako problematické vidím v současné době úseky Přerov – Olomouc, Olomouc, zejména místní část Pavlovičky – Šternberk, úsek D46 Olomouc – Prostějov a jeho nebezpečné sjezdy a nájezdy, dálnici Olomouc – Mohelnice s povolenou rychlostí 130 a chybějícími odstavnými pruhy a silnici I/44 v úseku Červenohorské Sedlo.
HV: Existují nějaké možnosti, jak dopravě ve výše zmíněných místech ulevit?
V prvních dvou případech je to jednoznačně výstavba dálničního propojení a s tím související dostavba východního obchvatu Olomouce, kterou bohužel zhatily mnohé protesty již před více jak patnácti lety. Spoustě řidičů se nelíbilo omezení rychlosti na D35 Olomouc - Vyškov, ale bylo to nutné a přispělo to k větší bezpečnosti tohoto úseku.
HV: Jak vnímáte snahu olomoucké radnice vyhnat z různých částí města kamionovou dopravu? Nedávno se tak stalo v několika lokalitách na jihu.
Z mého pohledu je vytěsnění tranzitní dopravy z města logickým krokem. Město dlouhodobě usiluje o větší vstřícnost vůči zranitelným účastníkům provozu, a to bohužel společně s kamiony nejde dohromady. Například provoz kamionů a cyklistů v okolí nového mostu u Bristolu a na Pavlovičkách mi doslova nahání hrůzu, nehledě na množství nečistot, které po nich na silnici zůstanou.
HV: Jaké jsou nejčastější příčiny dopravních nehod v Olomouckém kraji?
Co se týče nehodovosti v Olomouckém kraji toto úzce koresponduje s vytížením a stavem výše uvedeného. Nejvíce zraněných máme zejména na Olomoucku, v Přerově a Zábřehu. Častou příčinou je nedání přednosti v jízdě, nepřiměřená rychlost a nesprávný způsob jízdy, a to má na svědomí až 73 těžce zraněných osob a rovněž úsek I/44 Červenohorské sedlo si pravidelně vybírá svou krutou daň mezi nezodpovědnými motorkáři.
HV: Dá se jim nějakým způsobem předejít?
Z mého pohledu nemůže za tento stav Covid, jak je moderní poslední dobou říkat, na druhou stranu je pravda, že tato doba dává více vyniknout lidem, kteří mají s morálkou za volantem problém a je logické, že pokud zmizí ze silnic policejní dohled začne se rychleji a nebezpečněji jezdit. Současně bohužel přibývá nehod pod vlivem alkoholu.
Prevenci a kampaním se věnujeme průběžně, možná si na to lidé již zvykli a berou to jako určitou daň provozu, jak si například vysvětlit, že přes tisíce rozdaných reflexních pásků stále umírají „neviditelní“ chodci. A kdo viděl poslední video z hromadné nehody u Lipníku asi pochopil, že rychlá jízda po dálnici není tou správnou vstupenkou mezi nesmrtelné. Je to zkrátka na odpovědnosti každého z nás a onom známém pravidlu bezpečného návratu domů.